Vanvremenska bajka melodije


Davnih sam dana planirala posvetiti pažnju jednom remek delu.

Godine 1940. velikan dečjeg sveta mašte je rešio da deci i odraslima približi sliku klasičnih dela.

Kompozicije velikih umetnika su svoju oslikanu priču dobile kao segment koji pripada celini jednog magičnog sveta.

Sveta koji nosi ime Fantasia.


Klasična dela su pretočena na platno.
Pored sve svoje lepote ona su vratila slavu Njegovom veličanstvu mišu.

U sjaj večnih zvezda vinuo se Miki Maus.


Pre nego što sam malo pretražila internet bila sam ubeđena da gosn miš svoj rođendan deli sa ovom veličanstvenom kreacijom od filma.

Međutim nije tako.
Miki je svoj prvi nastup imao u kratkometražnom crtaću ''Parobrod Vili.''
Što će reći da je datum njegovog rođenja 18. novembar 1928. godine.

Kreacija je i zaštitni znak kompanije Dizni tj. Volta Diznija čijim glasom je govorio pune 23. godine.
Do danas je on bio član više od 130 crtanih filmova, ali mu je Fantasia zapravo ponovo pokrenula karijeru.



Do četrdesetih godina prošlog veka Mikijeva karijera i sav njen sjaj je počeo da jenjava.

''Čarobnjakov šegrt'' je njegova zvanična povratnička uloga koju je Dizni osmislio kao segment ''Šašave simfonije'' koju čine 75. kratkometražnih animiranih filmova produciranih od 1929. do 1939. godine.

Do realizacije tog plana nije došlo jer je u međuvremenu osmišljena realizacija novog projekta koji je crpeo sva sredstva s kojima je kompanija raspolagala.

Fantasia.
Slika melodije.

Premašujući svoj budžet ista je onemogućila trenutna ulaganja u druge projekte.
Zahvaljujući tome Miki se obreo u sklopu cele priče koja svojim zvukom koliko i slikom predstavlja priče velikana klasične muzike.
Postao je jedan od osam segmenata koji su nošeni notama verno oslikali magiju.

Magiju koju su svojim talentom stvorili Bah, Čajkovski, Dukas, Stravinski, Betoven, Pončeli, Musorgski i Šubert.

Za posebnu ličnost posebna priča.
Mikijev segment ''Čarobnjakov šegrt'' nastao je u pisanoj formi. 
Zapisao ga je Gete kao poemu davne 1797. godine.
Formirana je kao balada iz 14. strofa.

Ta balada je zahvaljujući velikom talentu Pola Dukasa oživela notama koje su formirale simfoniju istog imena.
Ona je nastala tačno sto godina nakon rođenja same priče, 1897.

Zahvaljujući remek delu Diznija ona je dobila, po mom mišljenju, najslađeg šegrta koji je ukravši svetla reflektora na svega nekoliko minuta, zajedno sa nezaboravnom melodijom, stekao večnu slavu.


L'art pour l'art
Kada je Fantasia kao celina u pitanju, očekivala sam sve sem onog što sam dobila.

Mislila sam da se u njoj javlja Miki kao glavna tj. jedina uloga cele priče. On je šegrt i to je to.

E pa nije.
Poster me je prevario. 
Od sada definitivno ne sudim knjigu po koricama.

Verujte ova knjiga je prava riznica blaga.
Slušaš.
Gledaš.
U potpunoj si hipnozi i u potpunoj neverici.

Kada se zavesa otvorila, ni u snu nisam pomišljala da ću ugledati ljude.
Očekivala sam animaciju.

Slučajan susret u vozu između člana Dizni kompanije i dirigenta Leopolda Stokovskog je priču usmerila u neku sasvim drugu, danas svima poznatu celinu.

Strakovski je kada je čuo zamisao koju su imali čelnici Diznija ponudio svoje usluge dirigenta totalno besplatno, smatrajući da bi orkestar i animacija mogli da se usklade i zajedno čine jednu nit umetnosti.
Bio je u pravu.

No, kada sam ugledala orkestar i naratora priče, kompozitora i muzičkog kritičara, Dimsa Tejlora prva misao mi je bila da je došlo do greške u torentu.
Skinuo se pogrešan video.

Ali, prvi utisak vara, kao što to često biva.
Sa prvim taktovima ''Tokate i Fuge'' magija je počela.
Pred mojim očima je bilo veličanstveno, sa preciznošću i skladom, osmišljeno remek delo.

Pričalo je priču melodijom.
Zračilo sa platna slikom.
Savršenom harmonijom.

Diznijeva magija za sva vremena.



XOXO Keti <3

Коментари

  1. Divan, divan tekst!:)))))
    Meni je "Fantasia" posebno drag Diznijev film, zapravo, izdvajam ga od ostalih crtaća, jer je on mnogo, mnogo više! Pravo remek-delo. Kada smo nedavno pisale o klasičnoj muzici i temama iz (animiranih) filmova, upravo mi je on prvi pao na pamet....

    Magičan je u svakom pogledu. Hvala ti na tekstu punom informacija, koje će, nadam se, biti korisne onima koji još uvek nisu upoznati sa ovim čudom.:)))
    Jer, nažalost, "Fantasia" je prilično zapostavljena i potcenjena, a po svom kvalitetu bi trebalo da je u samom vrhu.

    Ja sam ga najpre upoznala parcijalno, kad sam bila mala često su emitovali deo sa nilskim konjima i nojevima-balerinama - "Dance of the Hours", pa onda "The Pastoral Symphony", oni preslatki konjići... Kako sam samo sve to volela.:))) To su bili moji prvi susreti sa klasičnom muzikom, kao i "Silly Symphonies" i svako Hanna-Barbera/Looney Tunes korišćenje melodija, npr:

    https://www.youtube.com/watch?v=-Xp975jWot0

    Hvala Dizniju na svemu, uvek ću braniti njegovu genijalnost i LEPOTU koju je podario generacijama.

    ОдговориИзбриши
  2. Drago mi je da ti se dopao ❤
    Prosto me ponela sva ta lepota..
    Ja volim i ovog Leopolda:
    http://youtu.be/gt1V61SPI_w

    P.S. Zaista "Fantasia" je nešto specifično. Unikat melodije i animacije.

    Tako nešto je zaista mogao da donese samo Dizni.

    ОдговориИзбриши
  3. Nikada nisam gledala fantasiju, a gledala sam toliko Diznijevih filmova (ja sam onaj tip devojčica koji je voleo princeze Diznijeve i dan danas su mi ti filmovi najomiljeniji). Inače obožavam dizni i obožavam sve što ima veze sa njim idalje gledam redovno njihove filmove a među najomiljenijim su mi Lepotica i zver, Mulan, Uspavana lepotica ali i noviji poptut Frozen, Zlatokose...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Saro, obavezno pogledaj "Fantaziju" sa sestrama, sigurna sam da ćete uživati, baš je posebno i drugačije Diznijevo ostvarenje, pravo umetničko delo. :)))
      Slažem se za Diznija, ubedljivo najlepši crtaći, najbolja animacija, divne priče....nema im ravnih!
      Danas više nisu baš na tom nivou, ali, slažem se, "Frozen" je super, "Zlatokosa" takođe, "Princeza i žabac"....
      Meni je od junakinja omiljena Arijel, onda Zvončica, Pokahontas, Jasmin...
      "You are never old for a Disney movie"!!!!:)))))

      Избриши
    2. Slažem se sa Isidorom. Saro obavezno odgledaj. Veruj mi ''Fantasia'' nije ničemu nalik.
      Bajka i koncrt klasične muzike.
      Animacija i simfonija.

      Ja obožavam ''Lepoticu i zver.''
      Većinu ih imam u kompu, sa sve starom sinhronizacijom.

      Od novijih sam odgledala ''Frozen'' i ''Princezu i žabca''
      ''Zlatokosa'' još nije došla na red,
      Uskoro.
      Njihove bajke su zaista kultni klasici koji su uvek aktuelni i interesantni.
      Uvek se osećam kao dete koje gleda po prvi put.

      Избриши
    3. I ja! Moram da, priznam, doduše, da mi ovi najskoriji, uz izuzetak pomenuta tri, nisu zanimljivi...:( Nije to to, nije ista animacija, mrzim "Šreka" i slično. :(

      A inače mislim da sam pogledala sve, od onih manje poznatih tipa "Hrabri mali toster" i "Ferngully, the last rain forest", so najpoularnijih i mogu hiljadu puta, nikad ne dosade. :)))
      Jedino izbegavam sinhronizovane, to zaista ne mogu da slušam, ubiju mi čar originalnih pesama i glasova.
      A volim i "Diznijeve" koji to zapravo nisu, kao npr. "Anastasija", "Princ Egipta" ili "Eldorado"...

      Mogla bih do sutra, baš volim crtaće.

      Избриши
    4. Nemoj da počnem priću o ''Anastasiji.'' :)
      Toliko ga obožavam da se ne može opisati.

      Zbog njega zavoleh Rusiju,njihovu istoriju, Lenjingrad, Moskvu..
      Zima mi je takođe postala draga, ali samo kod njih.
      Tamo ima neki poseban šmek.

      P.S. Da sam posle češljala istorijat dinastije Romanov malo je reći :)

      Избриши
  4. Joj koliko volim ovaj film.
    Gledala sam i Parobrod Vili kao mala, mada ja nisam neki veliki fan Mikija, više sam duck kind of girl, odnosno preferiram ili bolje je reći obožavam Paju i Deda Baju. :D
    Predivan tekst, Fantazija je nesvakidašnje umetničko delo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I kod mene je isti slučaj. Uvek sam bila tim Dača.

      Mada je meni numero uno jedan jedini Dule, ali avaj on nije u Dizni timu.

      Ovaj me je film oduševio toliko da to ne mogu opisati, premda sam pokušala. :)
      Tako dovan način da se dete po prvi put upozna sa klasičnom muzikom, da shvati da ista nije bauk ili dosada, a bome uživancija je i za nas ''matore'' kada ga vidimo po prvi put.
      I svaki sledeći nakon toga.

      U tome je čar Diznija, bajka je večita novina, večit je taj entuzijazam, istog je intenziteta svaki put.

      Избриши
    2. Ja volim Šilju. :) Mada mi još nije najjasnije da li je pas ili konj i ako je pas, zašto on ide na dve noge i nosi odeću, a Pluton je ljubimac jednog - miša.:)))

      Volim i Mini. I patke sve, čak i Magu vešticu. I Madam Mim. Ma, sve!:))) Odrastala sam uz "Mikijev zabavnik", još čuvam brojeve, onda uz knjige sa Diznijevim ilustracijama, baš sam veliki zaljubljenik.

      Najjača mi je fora sa stripom "Mika miš i njegov dvojnik", koji je bio zabranjen u međuratnoj Jugoslaviji, tamo negde tridesetih godina. Mislili su da je aluzija na Karađorđeviće, inače, u pitanju je strip-verzija priče "Kraljević i prosjak". Posle je izašao reprint, početkom devedesetih, specijal "Mikijevog zabavnika".

      Избриши
  5. Da dodam, oduševljena sam temama, koje biraš, sve do jedne su mi bliske. <3

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti draga ❤
      Znači mi mnogo.

      Takođe, kao što već rekoh, uživam u tvojim postovima.
      Svakom se radujem kao da je moj, a pritom znam da gledam proverenu stvar 💋

      Избриши
    2. Ja samo da potpišem, drage moje. :)))))

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi