De Profundis

Nemoguće je stupiti u nečiji život, makar to bilo i kroz listove hartije, biti svedokom stranputice kojom on ide i pritom ostati ravnodušan. Uzevši u obzir da vas je u dubine, na sam izvor svojih misli, povukla osoba u istoj meri intrigantna i hipnotišuća jedino što vam preostaje jeste da je sledite i prepustite se struji, bujici reči.
"Ne pišem ovo pismo da bih ulio gorčinu u tvoje srce, već da je izlijem iz svog. Moram ti oprostiti zbog sebe."
Moj prvi susret sa Oskarom prošao je neslavno, Dorijan Grej mi je pošteno istrenirao živce te knjigu nisam ni završila. Putevi nam se susretoše iznenada, zahvaljujući Sandri. Slučaj Vajld je ponovo otvoren, a znalo se i odakle početi - "De Profundis". Slavljeni umetnik "na pijedastalu" postao je samo broj i slovo, tada meni postavši odista zanimljiv.

Sav talenat i aspiracije pali su u vodu kada je u njegov život ušao lord Alfred Daglas čija je ljubav bila koliko suštinski neophodna toliko i pogubna. Ne želeći da i na tren odstupi od svojih principa, žrtvujući sve što ima i što jeste zarad Bouzijeve dobrobiti, biva stavljen na stub srama i osuđen na dvogodišnju robiju u Redingu.
"Moram sebi priznati da sam se upropastio i da niko, ni veliki ni mali, ne može propasti, sem od svoje ruke. Sasvim sam spreman da to priznam." 
Naposletku, u zarobljeništvu, dolazi do Oskarove katarze. Na samom početku pisma predočava Bouziju sve nedostatke njegovog karaktera usputno se osvrćući i na svoje mane koje su mu onemogućile prekid takvog odnosa. Sažalivši se nad Alfredovom sudbinom našao se u ulozi učitelja onome koji to nije znao niti umeo da ceni.
"Ali ljubav nije pijaca niti koristi pijačni kantar. Njena radost, kao i radost umna, jeste u tome da se osećaš živim. Svrha ljubavi je da se voli - ništa više, ništa manje."
Novi pogled na svet stvara novog čoveka, spremnog da se uhvati u koštac sa promenjenim životnim pravcem i da iz svoje kazne izvuče ono najbolje težeći da sebe nauči sreći ne okrećući leđa prošlosti.
"Žalopoljka nad sopstvenim iskustvima zapreka je vlastitog razvoja. Poricati sopstvena iskustva isto je što i stavljati laž u usta svog života, ništa manje od poricanja svoje duše."
Poimanje Hrista me je oduševilo.
  • Ocena je - 5/5
Svaki čitalac je kroz ovo pismo svedok piščevog života i samih okolnosti koje su uticale na njegove promene, stoga ću svoj nevešti prikaz završiti ovde i pustiti da vas on vodi kroz odiseju znanu kao "De Profundis".
Nadam se da će biti podstrek za sve koji još uvek nisu pročitali Vajldovo poslednje delo da mu pruže šansu, verujem da će isto pomoći da vam se slika o intrigantnoj ličnosti prošlih vremena uobliči u jednog nadasve visprenog umetnika.
Nastaće sasvim nova slika Oskara Vajlda.

Preporuka, Stiven Fraj u ulozi Vajlda u biografskom filmu iz 1997.
P.S. Zatvor Reding izgrađen je 1844. godine, a sa radom prestaje 2013. godine.
Oskar je bio i ostaje jedan od njegovih najistaknutijih zatočenika. Septembra 2016. u znak slavlja Oskarovog lika i dela zatvor je po prvi put otvorio svoja vrata javnosti, upriličivši pritom čitanje "De Profundisa" posetiocima.
Rejf Fajns i Peti Smit su bili među nekolicinom istaknutih umetnika koji su čitali pismo sužnja C.3.3.

Hvala na čitanju,
Keti ❤

Коментари

  1. Ja ne smem ni da spomenem tu muku sa D. Grejom :D ! A toliko sam se trudila da mi se svidi i nekoliko puta pocinjala da je citam i nista , ni do pola knjige nisam stigla. Ovi citati koje si izdvojila razbijaju , prosto da ne poverujes da su iz pera istog pisca. Eto meni knjige kojoj se radujem , za Popsugar reading challenge ;) .

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam, ne završivši Greja, imala averziju prema samom piscu, ali na nevelikom broju strana došlo je do preokreta. On je doživeo katarzu, a ja sam dobila uvid u njegovu ličnost, njegov stari, ali i novi, predstojeći, život.
      Javi utiske :)

      Избриши
    2. Imam anegdotu u vezi sa svojim mlađim bratom. Dakle, pre nekih desetak godina, kada sam kao srednjoškolka prvi put pročitala "Sliku Dorijana Greja", bila sam naprečac osvojena i oduševljena. Pa, sam onaj uvod, svojevrsni Vajldov traktat o umetnosti i njenoj svrsi, bio mi je (i ostao) fascinantan! I, tada još uvek uobičavajući da smaram okolinu ushićenjem povodom najnovijeg književnog otkrića, brata sam ubeđivala da počne da čita - to je bilo dok je još uopšte čitao išta!
      I, uzima on knjigu, pa mi je nakon dva dana vraća, nije odmakao od prvog poglavlja u kome Bejzil predstavlja svog štićenika lordu Henriju. Filip, zaprepašćeno, saopštava da mu ne pada na pamet da čita dalje: "Isidora, pa, ovaj lik je PEDER!"
      :))))) Evo, sad se smejem....tako je i "Derviš i smrt" odbacio videvši da je gl. junaku ime Ahmed Nurudin.

      Uglavnom, Kaći, ja sam Vajldova dela (bajke i "Dorijana") dosta analizirala u svojim stručnim radovima, povodom groteske i anti-bajke u prvom, a dekadencije u drugom slučaju (taj mi je rad i objavljen u periodici), pa kad budeš pročitala, mogu ti ih proslediti. :) Čaroban je Oskar.

      Избриши
    3. Eh ta braća.. Moj je bio oduševljen ekranizacijom "Malog princa" i tražio da mu kupim knjigu. Donela sam mu knjigu, a nakon izversnog vremena rekao je samo: "Sejo, pročitao sam prvo poglavlje."
      I tako ja osta uskraćena priče o lepoti i značaju knjiga uopšte. Sama magija koga ne opije, džaba je sve, nikakav podstrek sa strane ne vredi.

      Hvala za link koji si ostavila u komentaru, pročitaću, pa javljam utiske. Eh što nama niko ne dade tako divne teme seminarskih radova. :(
      Konačno sam, u diplomskom, dobila priliku da kopam po istoriji i izvlačim kostur priče jedne biblioteke kao i one sitnice koje čine da ista bude jedinstvena.
      Napokon sam na svom terenu! :)

      Избриши
    4. Ne vredi, kod njih se "pelcer" valjda nije primio, ali to ne znači da ne treba da pokušavamo dalje. :) Za tvoje još ima nade, sad su u godinama kad možeš da utičeš :), moj je već "matori konj" od 25, ali bar je izašao iz faze narodnjaka i "veselih devedesetih"!:)))

      Ma, te teme sam ja sama birala i smišljala, ništa me ne pitaj, izluđivala sam profesore svojim idejama, pošto je većina kolega uzimala ono što im oni sugerišu. A mene prozvaše "komparativna koleginice", jer sam stalno upoređivala dva ili više pisaca, svetske i srpske knjiž. - rano spoznah da nisam za učionicu, naučni rad je moj san. :)
      Tekst o dekadentnom junaku/Dorijanu je u "Filologu", imaš link na mom Linkedin profilu. :) Baci pogled i zarad tehničkih detalja, poslužiće ti za tvoj rad - literatura, fusnote, itd.
      Pozdravljam uplovljavanje u istraživačke vode! Volela bih da pročitam diplomski kada bude gotov. Ne žuri, polako piši i uživaj u tome.:))))

      Избриши
    5. Ne odustajem ja nikako, ako mi omane da brata privolim na "mračnu stranu" tu je sestra, još nade ima. :) Ako, ako.. Samo nek' se on rešio turbo faze, odmah će mu biti bolje. :D

      Verujem da si profesore prodrmala ukoliko su navikli da se svako povinuje predlozima koje su zadali. Pravi buntovnik, nema šta.
      Hvala još jednom, obratiću pažnju, nemaš brige. Ukoliko budem imala nedoumica očekuj da ću te zvati u pomoć. :)
      Pročitaćeš ga, svakako, ti si mi još jedan član komisije, u to ne sumnjaj, iako nisi prisutna u mislima mi je svaka sugestija zbog koje i napredujem polako, ali sigurno. :*

      Избриши
  2. Одговори
    1. Prikaz je mogao postati i top 20 citata, ali ih je toliko mnogo da ne bih znala koji da odaberem. :) Genijalan je!
      Hvala mnogo! <3

      Избриши
  3. E, OVO se zove književni prikaz. :)
    Nisam čitala "De Profundis", na moju sramotu, a Vajld mi je jedan od najdražih pisaca. "Sliku Dorijana Greja", "Salomu", bajke, aforizme, "Važno je zvati se Ernest" obožavam, ali, ova knjižica mi do sada nikako nije bila dostupna, a nisam sklona čitanju PDF-a.
    Svakako ću je kad-tad dograbiti, moram i iz profesionalnih, ali i ličnih razloga, posebno sada nakon tvoje pouzdane i divne preporuke.
    Dobrodošla u klub "Vajldica", čovek je bio fascinantan i prepametan. Drago mi je što si uživala u knjizi i prenela svoje oduševljenje ovako sugestivno i zarazno. :*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti mnogo! Trudila sam se da ne preteram tj. da ne kažem previše. Ovo je zaista samo trunka lepote (mislim na citate) koju ovo delo poseduje. Krenuh da ih prepisujem i shvatih da prepisujem veći deo knjige. :D
      Interesantno je kako mi je, pri čitanju Dorijana, delovao previše ekscentričan te sam mislila da se nikada nećemo voleti. Prevarih se jer ga sada obožavam!
      Od samog starta sam imala osećaj kao da sedim pored njega i slušam pismo pre no što padne na hartiju.

      Ja sam moj primerak uzela na Vulkanovom sajtu, sada vidim da ga oni više nemaju na stanju, nema ga više ni u Delfiju. :( Možda da pogledaš u njihovim knjižarama, ne mora da znači da nema ukoliko ga nema na stanju. Tako i "Noćnog cirkusa" nigde na sajtovima bilo nije, a u knjižari su imali.
      Cena mu je tek 400rsd. Doduše ja sam moje slučajno na sajtu Vulkana uhvatila jer su napisali "De Profundus". :)

      Nisam ni znala za klub, drago mi je da sam član! Bio je neponovljiv, genije.
      P.S. Setih se tebe dok sam gledala film, verujem da će ti se dopasti, Fraj je sjajan u ulozi Oskara kao što je Leo u ulozi Remboa.

      Избриши
    2. Ima i u "Dorijanu" odličnih citata, ne znam, meni je Vajld kao neka hodajuća zbirka aforizama i crtica, čovek je bio toliko svestan važnosti imidža i namerno išao u susret kontroverzama (što mu se, doduše, obilo o glavu posle) - kao Bajron ranije, pravi dendi. :)
      Hvala ti na informaciji. :) Ja sam "Noćni cirkus" nabavila preko Limunda pre tri godine (čekam tvoje utiske, knjiga je baš neobična i jedinstvena!), a "De profundis" je, čini mi se, izašao u istoj zbirci gde je "Saloma", izdanje kao ono Vilijamsovih drama, možda mislimo na isto. I ovo je oko 400 din.
      Klub je naš, ovako idejni :*, ja vrbujem sve koji ga vole :), a čula sam za film, samo ga nisam gledala, obavezno skidam. Setih se "Velvet Goldmine". Bio je velika inspiracija.

      Избриши
    3. E, da, moj prvi susret sa Vajldom bile su bajke. Tata mi u osnovnoj školi doneo zbirku "Srečni princ". Nisam ih razumela i bile su tako ozbiljne, tužne, mračne, a o umetničkom stilu pripovedanja i da ne govorim - potpuno drugačije od svega što sam do tada čitala, čak i mog omiljenog Andersena.
      Kada sam ih posle opet čitala, kao starija, zaljubila sam se, baš je njegov visoki stil. U originalu su još bolje, naravno. :)

      Ako te zanima, moj seminarski rad sa osnovnih studija, na tu temu je ovde (samo, treba ti otvoren nalog na Academia.edu):

      https://filoloskibg.academia.edu/Isidora%C4%90olovi%C4%87

      Ne zameri što se razbrbljah. :)

      Избриши
    4. * "Srećni" (zazvučah k'o Slovenci! Lačni Franz i sl.)

      Избриши
    5. Da, pravi dendi. Ostao je dosledan svojim načelima do samog kraja. Dotiče se u "De Profundisu" svega pa i svojih dela, interesantno je kako u datom trenutku vidi ono što u njima nije video dok ih je stvarao.
      Setih se sada da ima i to izdanje, NNK je izdavač ("Tramvaj" i ostale drame Tenesija). Mislila sam na ovu moju, kompletno izdanje "De Profundisa" kog je prvi put u celosti objavio Vajldov sin 1949. godine.
      Pribojavala sam se da ono, NNK-ovo, nije kompletno jer mi je bio sumnjiv broj strana.

      Odmah sam se setila "Velvet Goldmine", naročito broša. :)
      U filmu, "Vajld", je prvu filmsku ulogu imao Orlando Blum, a ja mislila da je to bila LOTR trilogija, dok je Džud Lou kakav drugačiji do divan. <3

      Избриши
    6. "Srećni princ" mi je sledeći na repertoaru, dok me je Peti ovde podsetila na njeno "Sakupljanje vune", i ono je u planu svakako.
      Ne mari, raspričah se i ja, volim ovakve razgovore i ponekad žalim što ne traju večno, mislim da nikad ne mogu da dosade. :*

      Избриши
    7. Sad htedoh da kažem, OBOŽAVAM naša ćaskanja. :)
      Znači, obavezno nabavljam, kupljena sam preporukom.
      Kad smo kod izdanja Vajlda, ovo je moje obožavano, kupljeno na Sajmu knjiga pre tačno deset godina:
      http://cdn1.shopmania.biz/files/s1/129900401/p/l/0/slika-dorijana-greja-oskar-vajld~475310.jpg
      "Feniks libris" je izdavač. Mislim da ga ima još uvek na Kupindu. Prelepo je.
      Imam i ovo u kompletu "Politike", koji je u celini sjajan, a naslovnica me osvojils, jedan od mojih najdražih slikara je u pitanju:
      https://static.kupindoslike.com/SLIKA-DORIJANA-GREJA-OSKAR-VAJLD_slika_XL_9109321.jpg
      Džon Vilijam Voterhaus i fragment njegovog Narcisa.

      E, super, sad si me još više zainteresovala za film. Volim biografske o piscima, a glumačka podela baš obećava.
      Peti kraljica :), nađi i "Just kids", mene ta knjiga očarala, em predivno piše, em kao da sam svog duhovnog dvojnika prepoznala - Rembo, Vajld, rođena u ponedeljak, razmišljanja...

      Избриши
    8. Imam "Dorijana" u ovom izdanju:
      http://www.delfi.rs/_img/artikli/2013/12/slika_dorijana_greja_vv-2.jpg
      "Feniksovog" "Srećnog Princa" nameravam sledećeg da se dohvatim, a gledaću i sabranih dela da se dokopam, Wordsworth je izdavač. Oni su i najpristupačniji, nema koji klasik nemaju.
      Pažnju mi privlači i izbor poezije, od Kitsa, Bajrona do Vitmana.
      https://www.knjizare-vulkan.rs/search.php

      Ma svašta meni treba. :D
      P.S. Javi utiske čim odgledaš film, baš me interesuje tvoj doživljaj s obzirom da voliš "Total Eclipse."

      Избриши
  4. Odličan pist Darling 👌
    Ti i ja smo pričale još dok si ovo čitala i rekla sam da moram da bacim pohled kad mi se ukaže šansa na Oskara Vajlda sam on kao pojava je fascinantan no bez obzira što ovo nisam čitala uživala sam u tekstu 💝

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti mnogo, drago mi je da ti se dopalo. 💋
      Smatram da mi je ovo pismo pomoglo da drugačije posmatram autora, ali i njegova dela, koja mi tek predstoje. Drago mi je svakako što sam ga upoznala i zavolela primarno kao čoveka.

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi